Vítám Vás v novém školním roce.

Vaše staronová vychovatelka Markéta 

 Září

A máme tady zase nový školní rok. A protože jsme zase o rok starší a vůbec nestarší na naší škole, i naše celoroční družinové téma je „ušito na míru“ již velkým školákům. Téma - Jak to bylo, jak to je - nás bude provázet po celý družinový rok až do letních prázdnin.

Úplně první část našeho tématu jsme věnovali písmu a psacím potřebám. Seznámili jsme se s historií písma, s druhy písma v různých dobách, zkoušeli jsme napodobovat různé druhy a typy … Také jsme se pokusili ztvárnit vlastní iniciály z ozdobných druhů písma. Pracovali jsme tentokrát s tuší a musím říct, že dílo se nám opravdu vydařilo. Další týden jsme zaměřili na psací potřeby. A vyzkoušeli jsme si i ty opravdu neobvyklé. Podepsat jsme se zkoušeli fixem, školním perem, redisperem, zlomenou větvičkou, přírodním brkem, ostrým kamínkem nebo třeba jen prstem. A děti si to opravdu užívaly. Opravdovým brkem totiž dosud nepsal nikdo! A že to nebylo vůbec špatné, psalo se s ním velmi dobře! Další týden jsme vyráběli neviditelný inkoust, kterým pak každý z nás napsal krátký vzkaz svému spolužákovi. Ale jak ho přečíst, když není vidět? Musíte si na něj zkrátka posvítit lampou. Ještě nás čeká napodobit písmeno A v písmech různých národů a jeskynní malby, jako historické prapočátky písma a možná ještě něco navíc… Uvidíme, zda nám i čas bude nakloněn a co všechno ještě stihneme.

Vaše „staronová“ vychovatelka Markéta

Říjen

Ani jsme se nenadáli a máme tu říjen. Říjen a listopad jsme v rámci našeho celoročního tématu - Jak to bylo, jak to je - věnovali sdělovacím prostředkům. Úplně nejdříve jsme si pověděli, co to vůbec SP jsou a k čemu slouží. Ponořili jsme se hluboko do historie a zkoumali, jakým způsobem si lidé předávali informace od pravěku až po současnost. Jednotlivé způsoby předávání zpráv jsme také výtvarně ztvárnili na papír. Také jsme srovnávali jednotlivé SP z dřívější doby a dnes. Děti si uvědomily, jaké výhody nám "moderní vymoženosti" přináší. Snad nikdo by se nechtěl vrátit v čase zpět a místo rychlé SMS čekat na odpověď dlouhé týdny než dorazí třeba posel či poštovní holub. Naším dalším cílem bylo vyrobit dnešní moderní SP z kartónu. Děti vyráběly notebooky, tablety, chytré či tlačítkové telefony a velmi si tvoření užívaly. Každý chtěl mít svůj výtvor co nejlepší, nejdokonalejší. A protože nám také nastal podzim, naše družinové téma jsme částečně zaměřili i tímto směrem. Tvořili jsme ježka z papíru, vybarvovali podzimní mandaly při relaxační hudbě, pohráli jsme si s podzimními barvami a motivy. Povídali jsme si o barvách, které jsou typické na podzim, co v nás evokuje daná barva, jaké pocity, emoce. Zkoušeli jsme popsat své pocity a nálady na základě barev. Myslím, že za říjen jsme toho stihli hodně a v listopadu budeme s tématem SP ještě pokračovat. Čeká nás toho ještě opravdu hodně.

Vaše vychovatelka Markéta

 

Listopad

První listopadový týden jsme prožili každý po svém ve znamení podzimních prázdnin a následného státního svátku a ředitelského volna. A protože jsme načerpali spousty sil, mohli jsme se zase s radostí vrhnout do práce. První poprázdninový týden jsme dokončili naše moderní sdělovací prostředky z kartónu. Práce to byla poměrně náročná a zdlouhavá, ale děti ohromně bavila. Vyrobili jsme tablety, telefony, notebooky, … zkrátka přesvědčte se sami na naší družinové výstavce. Další týden jsme opět pokračovali v měsíčním tématu, tentokrát jsme tvořili koláž. Naše téma znělo Nové mediální tváře – děti vystřihávaly, kombinovaly a vytvářely nové mediální celebrity. I tímto tématem byli žáčci zcela nadšeni, jejich kreativita a fantazie se skvěle odrazila na výsledných výtvorech. A protože se blíží adventní čas, tak i přípravné práce v družině zaměřujeme tímto směrem. Plánujeme pletení z papíru, proto je nutné předzásobit se výrobou papírových roliček z novin. Společně s Magdou z nich v ten pravý čas upleteme krásné vánoční dekorace. Následný týden jsme věnovali internetu, zejména jeho bezpečnému procházení. Povídali jsme si, co je vlastně heslo, jak ho bezpečně vytvořit a používat, i jaké výhody a nebezpečí nám internet přináší. Své znalosti jsme si ověřili v pracovním listu. A ten úplně poslední listopadový týden byl ve znamení pokusů s podzimní tématikou. Trénovali jsme čich a samotné rozpoznávání čichem. Děti byly velmi překvapené, jak snadno nás může náš nos ošálit. Samozřejmě jsme v družině také hráli spoustu her, poslouchali jsme relaxační hudbu a užívali si společné chvíle pochmurného podzimu.

 Vaše vychovatelka Markéta

 

Prosinec

Ani jsme se nenadáli a máme tu prosinec a spolu s ním advent. Proto jsme i první prosincový týden věnovali adventu, připomněli jsme si jeho význam, zvyky a tradice. Povídali jsme si rovněž, jak je to se svátkem sv. Mikuláše a proč k nám chodí Mikuláš o den dříve. Další týden jsme už věnovali Vánocům a vánočnímu tvoření. Nejprve jsme lepili a vystřihovali barevné hvězdy různých velikostí, ze kterých jsme následně vytvořili nádherný věnec na vchodové dveře školy. Malý věnec si také každý vyrobil sám pro sebe a odnesl domů. Kdo neodešel brzy domů, mohl si s Magdou užít i zábavné vánoční focení nebo třeba taneční soutěž Stardance. Poslední předprázdninový týden jsme vyráběli nápadité jmenovky na dárky a přáníčka za poslechu vánočních písniček a koled. A v pátek nás ještě čeká společné posezení při šálku čaje a ochutnávka doneseného cukroví.

Všem přeji krásné Vánoce, úspěšný nový rok a těším se na vás v roce 2020!!!

 

                                                                Vaše vychovatelka Markéta

 

Leden

První poprázdninový týden jsme si zavzpomínali na uplynulé Vánoce a ten, kdo zůstal v družině déle, s Magdou a její družinou ztvárnil na papír svůj nejhezčí vánoční dárek či zážitek. Naše družina se na celý lednový měsíc vydala na výlet časem – přesunuli jsme se do období viktoriánské Anglie, kde jsme se seznámili s detektivem S. Holmesem a jeho stejně zvídavým kolegou dr. Johnem H. Watsonem, a spolu s nimi jsme se pustili do bádání, luštění, odhalování kódů a šifer. To vše za použití různých vyšetřovacích metod (logika, dedukce,…). Pokoušeli jsme se identifikovat pachatele, zkoumali jsme tváře, vytvářeli závěry na základě důkazů, hledali společné souvislosti, organizovali myšlenky a seskupovali je do patřičných kategorií, bádali nad mapou, ověřovali jsme si naše pozorovací schopnosti a testovali naši paměť na jména a tváře. Zkrátka z naší družiny se stal dokonalý vyšetřovací tým. Zločince jsme vypátrali, šifry a kódy rozluštili, je čas se pustil dál… Musím říct, že děti byly velmi šikovné a pátrání jim šlo jedna radost. Ale hlavně jsme si ho všichni společně moc užili. Také jsme hráli spoustu her, ale ze všeho nejvíc asi Alias – novou hru se slovy, kterou naše družina našla pod vánočním stromečkem.

Vaše vychovatelka Markéta

 

 

Únor

Naše únorové téma jsme zaměřili zase jiným a možná trochu netradičním směrem, pokoušeli jsme se zjistit co nejvíce informací o oblékání. Téma Letem módním světem aneb dějiny oblékání nás okrajově provázelo po celý měsíc. Nejdříve jsme pátrali v historii – jak se lidé oblékali v různých časových obdobích, pak jsme si povídali o současné módě, módních výstřelcích i co si myslíme, že budeme nosit v blízké i daleké budoucnosti. Některé návrhy jsme se pokoušeli ztvárnit na papír. Kdo vydržel v družině déle, mohl s Magdou také malovat či kreslit na téma Já a můj nejlepší kamarád nebo pracovat s knihou dle vlastního výběru a následně ji kamarádům představit. V dalších týdnech jsme také pracovali s papírem, skládali a vyráběli dárky pro budoucí prvňáčky na zápis, hráli různé hry nebo třeba jen relaxovali při hudbě. Ještě nás čeká jeden pokus (experiment) – deformace ledem a uvidíme, zda stihneme i něco navíc.

Vaše vychovatelka Markéta